Algemene dekkingsmiddelen
Beleidsmatige afwijkingen
Wijziging schatkistbankieren
Gemeenten zijn verplicht om hun overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist bij het rijk. Gemeenten mogen alleen positieve banksaldi voor het betalingsverkeer op eigen bankrekeningen aanhouden. Voor de omvang daarvan geldt een drempelbedrag dat is vastgelegd in de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden.
Vanaf 1 juli 2021 wordt voor gemeenten (en provincies, waterschappen en hun gemeenschappelijke regelingen) met een begrotingstotaal tot € 500 miljoen de drempel voor het verplicht schatkistbankieren verhoogd naar van 0,75% naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van € 1 miljoen. Dit betekent dat het maximum bedrag dat onze gemeente op de eigen bankrekening mag aanhouden, wordt verhoogd.
Financiële afwijkingen
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Treasury | -516.000 | -679.000 | 163.000 | V | I |
Algemene uitkering | -70.324.000 | -70.538.000 | 214.000 | V | I/S |
Treasury: € 163.000 V (I)
Deelnemingen/aandelen: € 163.000 V (I)
Hogere dividenduitkering BNG Bank
De BNG Bank meldde eerder een afname van de winst over het 1e halfjaar van 2020 t.o.v. 2019. Dat was reden om de verwachte dividendopbrengst voor 2021 in de 2e bestuursrapportage 2020 naar beneden bij te stellen tot € 202.000. De definitieve cijfers over 2020 vallen mee: ondanks de zeer lage rentetarieven is de nettowinst van BNG over 2020 gestegen. Deze stijging komt vooral door de hoge incidentele debiteurenvoorziening in 2019. De COVID-19 pandemie zorgde wel voor een lager resultaat uit financiële transacties.
De BNG Bank stelt conform haar kapitalisatie- en dividendbeleid een dividenduitkering over 2020 voor van € 1,81 per aandeel. Wij ontvangen dan € 365.000. Uitkering van het dividend over 2020 zal niet plaatsvinden vóór 30 september 2021 en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de Europese Centrale Bank (ECB). Omdat de winststijging vooral komt door een incidenteel effect en de economische situatie onverminderd onzeker blijft, passen we de verwachte dividendopbrengst voor de latere jaren niet aan.
Algemene uitkering: € 214.000 V (I), vanaf 2022 € 22.000 N, oplopend naar € 26.000 N (S) vanaf 2023
Effect decembercirculaire 2020: € 562.000 V (I) in 2021, € 9.000 N, oplopend naar € 13.000 N in 2025 (S)
In de raadsinformatiebrief over de decembercirculaire staat dat het financiële effect in de 1e bestuursrapportage 2021 wordt verwerkt. Van de € 1.962.000 extra gemeentefondsuitkering in 2021 was € 1.400.000 vanuit de compensatieregeling Voogdij/18+ al in de primitieve begroting opgenomen. Daarnaast wordt € 542.000 gelabeld, waardoor dit geen effect heeft op het begrotingssaldo. Deze verrekeningen met de budgetten op de programma’s zijn daarom opgenomen onder de budgetneutrale afwijkingen. In 2021 resteert een netto voordeel van € 21.000. Vanaf 2022 is er sprake van een structureel nadeel ( € 9.000 in 2022, oplopend naar € 13.000 in 2024).
Algemene uitkering vierde Corona steunpakket € 586.000 V/N (I)
Aanvullende brief gemeentefonds maart 2021: Compensatiepakket coronacrisis medeoverheden maart 2021: verdeling over gemeenten - € 586.000 V/N (I) (algemene dekkingsmiddelen)
Na het verschijnen van de decembercirculaire gemeentefonds 2020 heeft het kabinet de afgelopen tijd aanvullende maatregelen genomen ter compensatie van de financiële gevolgen van de coronacrisis. Hierover is op 26 maart een Aanvullende brief gemeentefonds 2021 uitgebracht. De middelen die we op basis van deze maartbrief ontvangen, zetten we, net als de eerder voor dit doel ontvangen middelen, apart (labeling). Daardoor hebben ze geen effect op het saldo van de begroting en is er sprake van een budgettair neutrale wijziging. Mogelijk wijken de definitieve bedragen in de meicirculaire iets af van de in de maartbrief genoemde bedragen. Als dat het geval is, passen we de bedragen dan aan. De middelen hebben een eenmalig karakter en zijn vrij besteedbaar. Voor een nadere toelichting verwijzen we naar de bijlage ‘Toelichting op de maatregelen in het vierde corona steunpakket’.
Stelpost Coronamiddelen € 94.000 V (I) met als tegenhanger:
- Verkiezingen € 79.000 N (I) programma 1
Extra lasten in verband met Covid 19 € 79.000 om de verkiezingen (zie programma 1) veilig te laten verlopen. De totale lasten zijn op het moment van schrijven (net na de verkiezingen) nog niet in te schatten. De verwachting is dat de totale Covid 19 kosten voor de verkiezingen binnen het budget (€ 152.000) past welke hiervoor in de september- en december circulaire van het Rijk zijn ontvangen. In de 2e bestuursrapportage 2021 zal worden gemeld wat de resterende lasten hiervoor zijn geweest. Dit is een budgetneutrale wijziging. Zie hiervoor de paragraaf budgetneutrale afwijkingen.
-Tegemoetkoming huurders € 15.000 N (I) programma 6, 9
Het college stelt voor om een tegemoetkoming toe te kennen in de huurkosten voor de Kiosk Bosbad en Champ-Aubert en aan de hand van het afwegingskader een beroep te doen op de stelpost compensatiemiddelen Corona. Dit is een budgetneutrale afwijking. Zie hiervoor de paragraaf budgetneutrale afwijkingen.
Overhead
Beleidsmatige afwijkingen
Vanuit 'Klaar voor de Toekomst' worden de prioriteiten in 2021 anders gelegd.
Er wordt ingezet op de onderstaande aandachtsgebieden:
-Een goede organisatie voor het thema Buitenruimte;
-Versterking van de financiële adviesfunctie bij Samenleving;
-Arbeidsmarktbenadering;
-Verbinding aan te brengen voor medewerkers via het plan ‘Feel Good’,
-Inkoop en contractmanagement.
De invulling voor de Trainees en de strateeg regionale opgaven worden het eerst halfjaar 2021 niet ingevuld. De data-analist in 2021 niet.
Financiële afwijkingen
Omschrijving | Begroot | Prognose | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|---|
Personele lasten overhead | 0 | 42.000 | 42.000 | N | S |
Informatievoorziening | 1.378.000 | 1.308.000 | 70.000 | V | S |
Algemene personeelslasten | 1.038.000 | 1.052.000 | 14.000 | N | S |
Personele lasten overhead € 42.000 N (S)
Beloningsmaatregelen € 42.000 N (S) programma overhead
Bij het opstellen van de kostenverdeling in 2020 zijn deze beloningsmaatregelen per abuis structureel niet in de begroting verwerkt; dit wordt nu hersteld.
Informatievoorziening € 70.000 V (S)
Herschikking gelden van Informatievoorziening naar ICT - publiek € 70.000 V (S) programma overhead en 3
In verband met het project Goed Verbonden vindt een herschikking plaats van de lasten die gerelateerd zijn aan ICT publiek. Dit is een budgetneutrale afwijking. Zie hiervoor de paragraaf budgetneutrale afwijkingen.
Algemene personeelslasten € 14.000 N (S)
Algemene baten en lasten € 14.000 N (S) programma overhead en 12
Er vindt een administratieve herschikking plaats van budget project Klaar voor de Toekomst (programma 12) naar het bedrijfsvoeringsbudget (overhead). Dit is een budgetneutrale afwijking. Zie programma budgetneutrale afwijkingen.
Onvoorzien
Er zijn geen mutaties onvoorzien te melden.
Reserves en voorzieningen
Mutaties reserves
Omschrijving | Programma | Afwijking | N/V | I/S |
---|---|---|---|---|
Reserve Allemanswaard | 4 | 33.000 | V | I |
Reserve Boomveiligheid | 4 | 32.000 | V | I |
Reserve Allemanswaard € 33.000 V (I) programma 4 en reserve
De reserve Allemanswaard is in het leven geroepen voor de ontwikkeling van het gebied. Dit voor kosten van onder andere de inhuur van de projectleider en noodzakelijke bestemmingsplankosten. Omdat de ontwikkeling van het project in een versnelling is gekomen en deze lasten gedekt worden uit de reserve wordt deze nu aangesproken.
Reserve Boomveiligheid € 32.000 V (I) programma 4 en reserve
Gemeente Utrechtse Heuvelrug is verantwoordelijk voor het onderhoud in het kader van boomveligheidsonderhoud binnen het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NPUH). Dit budget 2021 is geraamd op basis van de meerjarenplanning van het NPUH. Zij zijn opdrachtgever voor de werkzaamheden.
Mutaties voorzieningen
Er zijn geen mutaties voorzieningen.